Tilbake
GLEMT - foto Mariell Amelie Lind-Hansen
GLEMT - foto Mariell Amelie Lind-Hansen
GLEMT - foto Mariell Amelie Lind-Hansen
GLEMT - foto Knut Aaserud
GLEMT - foto Knut Aaserud

GLEMT

GLEMT er en danseforestilling med den brutale nordnorske krigshistorien som bakteppe. Jeg spør bestefar hvilken lyd han husker best fra krigen. Han svarer; ”Luken som skalkes igjen over oss når torpedoalarmen går.” Bestefar forteller at han som 11-åring ble hentet i hjemmet sitt og tvangsevakuert med den tyske båten Karl Arp. Hvorfor hadde jeg ikke hørt om dette før? Hvorfor hadde jeg ikke spurt?

Hverdagserindringer, krigens nyanser, smak, lukt og barndomsminner. GLEMT er erindringer om krig, om å miste, om å glemme, om å forsøke å reise seg igjen.

Forestillingen baserer seg på autentiske lydopptak fra førstehåndskilder fra krigen, der noe av materiale er hentet fra historiske lydarkiv. I tillegg har Simone Grøtte gjort nye lydopptak, bl.a. med sin egen bestefar. Den gir folkelige skildringer fra de som ble offer for okkupasjon og deportering, menn, kvinner, unge og gamle. Komponist Herman Rundberg er ansvarlig for musikken til forestillingen. Idé og koreografi er ved Simone Grøtte.

Forestillingen har siden premieren spilt for utsolgte hus overalt hvor den har blitt fremført. Både anmeldere og publikum har trykket GLEMT til sitt bryst, og under forestillingens premiere på Festspillene i Nord-Norge kom det både tårer og trampeklapp fra publikum – og seksere fra anmelderne.

"GLEMT er en gjennomgripende kunstopplevelse. Så sterk. Så heftig. Så vakker. Så viktig. Og så godt sydd sammen at det bare er å klappe i hendene. Lenge. Alle trenger å se GLEMT."

– Anki Gerhardsen, Nordlys. Terningkast 6

Kan passe for Den kulturelle spaserstokken.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Troms fylkeskommune
  • Produsent: Dansearena nord, Maiken Garder

Om kunstner / utøver / gruppe

Simone Grøtte er danser og koreograf fra Lakselv i Finnmark, og er blant annet kjent for den kritikerroste publikumssuksessen ”Mannen som stoppa hurtigruta.” Arbeidet bærer sterkt preg av hennes nordnorske og samiske bakgrunn, der dette veves inn et moderne uttrykk både i tematikk, scenografi og musikk. Forestillingene hennes utforsker spørsmål rundt identitet og tilhørighet, med en dypt menneskelig tilnærming.

Grøtte har tidligere gjort samproduksjoner med store institusjoner som Hålogaland Teater, Varangerfestivalen, Riddu Riddu Festivalen og Festspillene i Nord-Norge.

Publikumskommentarer

Dette er ikke noe for ungdomsskolen. Publisert av: (klasse - Elvetun ) – 11.9.2018 12:28