Lenangen skole

Lenangen skole

Postadresse: Sør-Lenangen, 9064 Svensby

Besøksadresse: , 9064

Telefon: 40028588

Antall produksjoner: 7

  • Alle
  • VGS

Arvvas

Musikk, Trinn: 8-10
Fasttilbud: Arvvas er en duo som består av joikeren Sara Marielle Gaup og kontrabassist/vokalist Steinar Raknes. Raknes med sin raspe stemme og nyskapende krumspring på sin kontrabass er et orkester i seg selv, og sammen med Gaups tradisjonsrike samt innovative joik smelter Arvvas musikk naturlig sammen, som to elver som møtes. Musikken er vakker, nedstrippet og melodiøs og samtidig spontan og leken.

Bach goes HipHop

Scenekunst, Trinn: 1-7
Fasttilbud: Endelig skal Werner få fremføre musikk skrevet av sin favorittkomponist, Johann Sebastian Bach. Musikken er komponert spesielt for Werner sitt elskede instrument, celloen! I salen sitter et lydhørt publikum! Alt ligger til rette for en flott klassisk konsert. Hadde det ikke vært for David og Ole Petter. De har hodet fylt av heeelt andre ting….I forestillingen Bach goes HipHop forenes klassisk musikk med beatboxing og hiphop/breakdance. Dette er en interaktiv forestilling der både elever og lærere synger og danser med. 

Kortfilmer og prat med regissør

Film, Trinn: 6-7
Fast- og bestillingstilbud:​​​​​​​ Finnes det samisk dans? Hvorfor har vi ikke hørt om det? Elle Sofe Sara er freelance regissør og koreograf som jobber med scenekunst og film. Hun er opptatt av å gi status til ting som har blitt skjult og glemt. Signaturen i hennes arbeid er tradisjonell kunnskap i møte med rå energi, lekenhet og nytenkning.  Elle Sofe har en nerdete interesse for å dokumentere samisk kulturarv og bevegelsestradisjoner som ligner på dans.Elle Sofe vil vise tre av sine kortfilmer. Juoigangiehta/Joikehanda viser tre samiske joikeres fasinerende bevegelser og deres tanker om hvordan hånden beveger seg på en viss måte når en joiker. Giitu giitu/Takk takk tar oss med tilbake til tiden det var vanlig med bevegelser i læstadianske forsamlinger. Ribadit/Å trekke i belte er en tradisjon i Sápmi, vi møter eldre og unge som viser denne særegne dansen. Filmene er basert på intervjuer og filming av eldre som kjenner til de gamle tradisjonene.

Los Bando

Film, Trinn: 5-10
Bestillingstilbud: I denne feelgood-komedien følger vi bandet Los Bando Immortale på en fartsfylt reise gjennom landet. Med gassen i bånn og rallysjåfør Martin (Jonas Oftebro) bak rattet må bandet bryte lover og regler, trosse foreldre og egne helter for å rekke frem til NM i rock. Drivkraften er stor, hindringene kanskje enda større – vil de rekke frem i tide?

Los Bando er den norske filmen som vant flest festivalpriser i 2018 og er nå nominert til European Film Awards.En av filmskaperne kommer til kinoen for å fortelle om filmen.

Romeo og Julie (Kompani13)

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
Fast- og bestillingstilbud: Romeo og Julie av Kompani13 er en klasseromsforestilling som med enkle virkemidler engasjerer elevene på enkle og elegante måter, og gjør dem til deltakere i historien. På scenen, som i dette tilfellet er elevenes eget klasserom, står Steinar Thorsen og Jorunn Lullau. De benytter seg av helt enkle virkemidler og noen få rekvisitter, for å gjøre historien om Capulet og Montague-familiens historie levende. Stykket problematiserer hvor dumt og unødvendig krig er, når kjærlighet, forståelse og vennskap faktisk alltid er en mulighet. Med sin kjærlighet og død, skaper Romeo og Julie endring.Kompani13s nye oppsetning av historien er skapt med tanke på unge i alderen 13–16 år, ungdommer som faktisk er like gamle som Romeo og Julie skildres i skuespillet. Slik tangeres ungdommenes virkelighetsoppfatning, og gir mulighet for refleksjon om disse temaene og deres forhold til verden i dag. Målet med forestillingen er at problematikken i stykket kan føre til ytterlig diskusjon, refleksjon og kunnskap i disse største moralfilosofiske spørsmålene.

Tid for skulptur! / Áigi bácciide!

Visuell kunst, Trinn: 5-10
Fast- og bestillingstilbud: ProduksjonenTid for skulptur!  er en introduksjon til den samiske kunstneren Aage Gaup som hadde en stor utstilling ved Samisk senter for samtidskunst i november/desember 2018.Med klasserommet som arena får elevene både se, høre og jobbe selv.
Vi inviterer til utstilling, samtale og egenaktivitet i klasserommet med skulptur, foto, film, fortelling og et lite kunstverksted.Aage Gaup er en av Norges viktigste samtidskunstnere. Mange har sikkert sett noen av de store skulpturene hans som utsmykkinger - på flyplasser, ved skoler og andre offentlige bygninger, eller som scenografi på teater. I tillegg til skulptur, som vi skal bli bedre kjent med i dette møtet, jobber han også med teaterscenografi, bilder og tekst for å nevne noe.I Tid for skulptur! vil dere gjøre interessante oppdagelser om samtidskunst! Skulpturene til Aage Gaup er langt mer enn dekorasjon og pynt i en skolegård. Det er dette dere skal gjøre oppdagelser av, i møte med kunsten og formidleren som kommer til skolen. Skulpturene er også en fortelling om identitet, kulturforståelse, bærekraft, rettferdighet og deg selv!DKS-produksjonen Tid for skulptur! er utiklet i samarbeid mellom Samisk senter for samtidskunst, Saviomuseet og Nordnorsk kunstnersenter. Formidler er Kirsti Jerijärvi.Bistevaš- ja diŋgojupmefálaldatÁigi bácciide! lea dáiddárin AageGaup:n oahpistan produkšuvdna. Sus lei stuorra čájáhusa Sámi Dáiddaguovddážis skábmamánu/juovlamánu 2018:s.Luohkkálatnja arenan besse oahppit geahččat, guldalit ja ieža bargat.
Mii bovdet čájáhussii, sagastallamii ja buđaldeapmái luohkkálatnjii bácciin, govain, filmmain, muitalusain ja dáiddasajážin.Aage Gaup lea okta Norgga deháleamos dálááiggedáiddár. Máŋggas leat sihkkarit oaidnán su stuorra bácciid - girdišiljuin, skuvla olggobealde ja eará almmolaš visttiin, dahje lávdehápmin teáhteris. Lassin bácciide, mainna mii dáinna deaivvadeamen oahpásmuvvat, son bargá maiddái teáhterlávddiin, govaiguin ja teavsttaiguinÁigi bácciide! - fuobmábehtet miellagiddevaš gávdnosiid dálááiggedáiddagis. Aage Gaup:a báccit leat eanet go dušše čiŋaheapmi ja hearva skuvlašiljus. Lea justa dát maid dii galgabehtet fuobmát go dáidda ja gaskkusteaddji boahtá skuvlii. Báccit muitalit maiddái identitehta, kulturáddejumi, guoddevašvuođa, vuoiggalašvuođa ja du birra!DKS-produkšuvdna Áigi bácciide! lea gárgeduvvon ovttas Sámi Dáiddaguovddážin , Saviomuseain ja Davvi-Norga dáiddaguovddážin.Govva: Sámi Dáiddaguovddáš / Samisk senter for samtidskunst  

Vi skulle vært løver

Litteratur, Trinn: 8-10
Fasttilbud: Det begynner en ny jente i klassen, og Malin gleder seg til å få en ny venninne. Men hvordan reagerer omverdenen når det viser seg at Leona, den nye jenta, er født med guttekropp? Klarer Malin å være den eneste som forsvarer henne?Produksjonen «Vi skulle vært løver» baserer seg på barne- og ungdomsromanen med samme tittel. Den tar opp problematikken rundt transkjønn, det å være «født i feil kropp». Gjennom samtale om temaet er målet å øke kunnskapen rundt spørsmål knyttet til kjønnsidentitet. Jeg ønsker at elevene skal sitte igjen med et budskap om at alle mennesker er forskjellige, og at alle fortjener å bli møtt med respekt.Jeg forteller også elevene hvordan jeg fikk ideen til romanen da jeg mottok et brev fra min venninnes barn. «Dere tenker på meg som Tom, men det beskriver ikke meg som person. Jeg ønsker å bli kalt Alexandra. Jeg er altså jente, ikke gutt.» Det var et brev som gjorde sterkt inntrykk, og det fikk meg til å tenke på hvordan vi møter mennesker som står fram på den måten. Det kan være vanskelig og krever en omstilling av oss, men den jobben må vi rett og slett ta.
Uttrykksform
Målgruppe
Åpne filter